• ساعت : ۱۲:۵۱
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۵/۱۱ 
  • کد خبر : ۱۶۵۳۹
تغذیه با شیر مادر بر سلامت دهان و دندان كودكان تاثیرات دارد

به گفته رقیه خدادبیگی، کارشناس برنامه شیر مادر مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین شیر مادر بر تقویت سیستم ایمنی کودک موثراست و علاوه بر تمام مزایایی که برای سلامت عمومی بدن دارد محافظت بسیار خوبی از سیستم دهان و دندان را فراهم می نماید.

خدادادبیگی عنوان کرد: امروزه اشتغال مادران در بیرون از خانه، مشارکت بیشتر آن ها در فعالیت های اجتماعی و برخی باورهای اشتباه موجب شده است که بسیاری از نوزادان از تغذیه با شیر مادر محروم شوند. و سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت شیر مادر تاکید دارد و به مزایای متعدد آن اشاره می کنند.که به عنوان یکی از این مزایا، رابطه تغذیه با شیر مادر و دندان های نوزادان مورد بررسی قرار گرفته است. و نتایج این تحقیقات تاثیر شیر مادر بر سلامت دندان نوزاد را ثابت می کنند.

اهم تاثیرات شیر مادر بر سلامت دهان و‌دندان نوزادان

این کارشناس بهداشتی تاثیر تغذیه با شیر مادر برای پیشگیری از وضعیت غیر طبیعی قرارگیری دندان های فک بالا روی دندانهای فک پایین دانست و گفت: تحقیقات نشان می دهند که وضعیتی که در هنگام بسته بودن دهان بین دندان های جلو یعنی فک بالا با دندان های جلوی فک پایین فاصله است مانند: حالتی که دهان بطور کامل بسته نیست ، و جلو بودن دندان ها و فک بالا و دیگر ناهنجاری های متوسط تا شدید دندان ها در بین کودکانی که به طور انحصاری با شیردهی از سینه مادر تغذیه شده اند کمتر دیده می شود.

توصیه سازمان بهداشت جهانی بر تاثیر شیر مادر

خدادادبیگی تصریح کرد نتیجه این تحقیقات در مورد تاثیر تغذیه با شیر مادر بر سلامت دندان نوزاد کاملا توصیه های سازمان جهانی بهداشت را در مورد تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی را تایید می کند.

وی افزود در یک مطالعه جدید نشان داده شده است که نوزادان هر چه بیشتر از شیر مادر استفاده کند احتمال اینکه در سنین بالا دندان های نامرتبی داشته باشند کمتر است.

تاثیر تغذیه با شیر مادر بر پیشگیری از پوسیدگی دندان

وی یکی دیگر از منافع تغذیه انحصاری با شیر مادر کاهش احتمال پوسیدگی دندان در این نوزادان دانست و اشاره کرد تغذیه مداوم با شیر مادر ریسک مصرف نوشیدنی های حاوی شکر را کاهش می دهد.

کارشناس برنامه شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان قزوین اذعان کرد. شیر مادر نیز مانند شیرخشک حاوی قند است. به همین دلیل است که هر دو نوزادی که با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شوند، باید از همان ابتدا مراقبت های دهان و دندان در مورد آنان رعایت شود. چند روز پس از تولد، لثه های نوزاد باید با یک دستمال یا گاز استریل تمیز شوند. و افزود پس از رشد اولین دندان، روزی دو بار باید دندان های نوزاد مسواک شود. و پس از سه سالگی، دندان های کودک با مقداری خمیر دندان فاقد فلوراید به اندازه بسیار کم تمیز شود.

تاثیر شیر مادر بر استحکام دندان ها

خدادادبیگی در پایان اشاره کرد شیر مادر غنی ترین تغذیه موجود در جهان را برای کودکان فراهم می کند، به طوری که هیچ کدام از شیرخشک های موجود نمی تواند حاوی تمام مواد موجود در شیر مادر باشد. نوزادان برای رشد و نمو و حفظ سلامت خود به مکمل های زیادی نیاز دارند که برخی از این مکمل ها برای رشد دندان های شیری و دائمی حیاتی هستند. همان طور که، دندان های دائمی نوزاد حتی پیش از تولد در دهان وی شکل می گیرند و هر گونه کمبود مکمل می تواند بر سلامت آنها تاثیر بگذارد.

 

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0